Revolution okänd i Dackeland

I senaste numret av Svenska Tennismagasinet, som damp ner i brevlådan idag, hajade man till inför rubriken

Tennisrevolutionen skakar årsmötet

Ja, bokstäverna var ilsket röda och eftersom artikelförfattaren var vanligtvis välinitierade Jonas Arnesen, bläddrade man inte förstrött vidare. Mannen bakom aktionen är Magnus Berglund, sponsringskonsult och föreläsare. Hans upprop som går under parollen ”Tennisrevolution – det händer för lite” sägs ha fått stark uppbackning runt om i landet och syftar till att tända gnistor på Tennisförbundets årsmöte i april.
Vi som har vår verksamhet i etablerat upprorsland – Nils Dackes tassemarker –  har inte hört ett knyst om det som sägs vara på gång. Visserligen finns numera ingen klubbrepresentation på årsmötet, men nog är det konstigt att planerna gått den största klubben i Småland obemärkt förbi. ”Mörkaste Småland” var ju inget hinder för Dacke!
”på internet samlas styrkorna” skriver Berlund i uppropet. Ihärdigt googlande har inte hjälpt mig att finna något om Tennisrevolutionen eller om Magnus Berglund, än mindre vem han kommer att företräda för att kunna agera på årsmötet. Frågetecken staplade på rad, alltså!
Får vi veta mer i SvD innan årsmötet, Jonas?

7 Responses to Revolution okänd i Dackeland

  1. tg skriver:

    Du kan läsa en del på vamosrafa.se där nämnde Magnus har en blogg: http://www.vamosrafa.se/blogs/tennismange

  2. Johan skriver:

    Det där är väl bara ett spelberoende internettroll. Någon ljusskygg och ej rumsren individ som söker uppmärksamhet genom att skriva i många namn, och samtidigt vill förbli anonym.

  3. tg skriver:

    Johan, personen bakom VamosRafa känner jag inte till men Magnus Berglund, som ligger bakom den s.k. ”tennisrevolutionen, blir intervjuad på Eurosports sida och existerar i högsta grad. Han ger ett mycket sympatiskt intryck. Det gör även Henrik Wallensten m.fl. som har bloggat på VamosRafa.

  4. Olle skriver:

    tg, jag har sett det klippet också. Tycker dock att Magnus Berglund har rätt svårt att förklara hur den s.k. tennisrevolutionen faktiskt ser ut, vad han har för uppslutning bakom sig etc. Kan också vara så att han gör det här till en grej för att marknadsföra sig själv – han arbetar ju bl.a. med sponsringsfrågor. I klippet verkar han ju omåttligt nöjd med att Arnesen har skrivit om honom 😉

    Om Berglund verkligen vill bli tagen på allvar med sina idéer tror jag han skulle tjäna på att sluta skriva på vamosrafa.se. För den killen som driver den sajten är knappast särskilt seriös. Intresserad av tennis, ja, men som många upplever det bara ute efter att ställa till jäkelskap. Själv är han t.ex. helt anonym, samtidigt som han visar namn och bild på andra som han kallar ”amöba” och liknande. Om Berglund vill associeras med sådant så är det hans eget beslut, men jag tror han förlorar på det, speciellt som han själv nu inte längre är anonym.

  5. tg skriver:

    Olle, håller med dig i en del av det du skriver. När det gäller Berglund så är troligen en del av hans agenda just att marknadsföra sig själv. Dock får man inte glömma att det här är en grabb som bara är 22 år. För sin ålder tycker jag att han visar ett stort mod och en stor potential. Säga vad man vill om killen som driver vamosrafa – men det är en välbesökt sajt som mellan varven bjuder på riktigt bra texter. Om Berglund inte bloggat där så hade han troligtvis inte fått den här uppmärksamheten. VamosRafa kan ju precis som AMQJ ses som en bloggportal och likväl som Norman inte står för allt som exempelvis Gul Instinkt skrev så behöver inte Berglund stå för någonting som den mystiske Ralf häver ur sig.

  6. Magnus Berglund skriver:

    Sent svar men jag har tyvärr inte snokat rätt på alla inlägg kring ”revolutionen” förrän nu.

    Jag har förklarat många gånger kring vad som har varit syftet med min närvaro på årsmötet men inte så ”brett” som många kanske hade önskat. Jag skriver som sagt på vamosrafa.se och behöver kanske återigen påpeka att jag inte är samma person som ”VamosRafa”, att sida påverkar mitt varumärke och uppfattningar kring mig är något jag är väldigt medveten om. Man ska dock ha i minnet att det finns minst sagt spännnande personer som dagligen läser sidan och dessa har jag svårt att nå på andra sätt, om man vill vända perspektivet mot marknadsföring vill säga (sidan är i mitt tycke också väldigt underhållande).

    Jag har ingen önskan att ”vinna uppdrag” genom att ifrågasätta förbundets arbete i media. Faktum är att jag på årsmötet blev erbjuden att jobba med bland annat sponsringsfrågor men tackade nej – jag har att göra ändå och känner att det inte är ett steg i rätt riktning för mig – men erbjöd mig att hjälpa till ideellt. Sen dess har jag inte ens fått svar på mina mail till förbundet vilket säger en del.

    Årsmötet var enligt mig väldigt lyckat och att jag inte gick ut till alla landets klubbar innan mötet hade sin orsak det också. Jag hade aldrig varit på årsmötet innan och ville inte bygga upp förväntningar om att stå och skrika och gapa saker jag inte kan stå för, dessutom kom medias intresse för mina åsikter upp väldigt sent vilket gjorde det nästintill praktiskt omöjligt att sprida ”revolutionen” till tennis-Sverige.

    Självklart vill jag profilera mig själv, det vill alla, men var medvetna om att jag fått en hel del skit för vad jag sagt och argumenterat för. Vissa klappar en på axeln och sluter upp (de flesta) men ett fåtal beter sig mindre trevligt också. Kan också meddela att hade jag önskat profilera mig själv än mer hade jag som sagt varit betydligt flitigare i media och utnyttjat varenda kontakt jag har, både i press och i tennis-Sverige. PR är ett av de områden jag arbetar inom och jag har förståelse för hur man bygger och sprier en ordentlig ”buzz” om man vill det, kanske till nästa möte.

    För mig fortsätter ifrågasättandet så länge inget (positivt) händer. Det finns fortfarande enorma möjligheter och slut gärna upp, men förvänta er ingen väpnad revolution – så länge inte åsikter med argument räknas som vapen för då blir vi farliga.

    Hör gärna av er, finns på flera adresser och däribland tennismange@gmail.com som vi kan inleda diskussion på.

    Mvh
    Magnus Berglund

Kommentera

