Störst i alla avseenden

”För mig är det en chock att se se många uppgivna matcher. Jag har aldrig brutit en match i hela mitt liv bortsett från mot James Blake i Paris men då gick jag inte ens in på banan,
Världstrean själv skulle aldrig kunna tänka sig att ge upp en match oavsett hur dåligt han mår.
– Det spelar ingen roll hur dåligt jag mår. Jag kommer att gå ut och försöka eftersom du aldrig vet vad som kommer att hända.”

Citatet är hämtat ur en intervju på eurosport.se, och han som citeras är förstås den störste genom tiderna, Roger Federer. Ämnet för intervjun är de många avhoppen och avbrutna matcherna i årets US Open.
Det Schweizaren berör i citatet är ju ett ämne, som har högsta angelägenhetsgrad inom alla områden av tävlingstennis, inte minst på juniorsidan.
Inom VTS tycker vi att detta ämne är angeläget. Vi menar – och betonar för våra juniorer – att något alldeles exceptionellt måste inträffa, för att en match skall ges upp. Att kunna luta sig mot vad världens störste genom tiderna tycker, är ju inte det sämsta.
Ni juniorer, som har Roger Federer som förebild, se till att ha det i precis alla avseenden! Han är den störste genom tiderna i allt.
Gå gärna in på eurosport och läs hela intervjun.

Kommentera

