Hur ska det gå till?

– Stämmer inte kartan med verkligheten är det kartan som gäller Förstått!
Tanken går till den rytande majoren, när man läser sportchefen Johan Sjögrens senaste månadsbrev. Det intressanta i den långa episteln är Johans summering av intrycken från ITF-konferensen i Egypten, den konferens där 10-talet svenska tränare, dock ingen på klubbnivå, var representerade.
En hel del av det som står i brevet redovisades på klubbledarträffen i Malmö i måndags, dock inte den hetaste potatisen – träningsmängd i olika åldrar. Kvantiteterna är i allt väsentligt desamma som i Topp 100-dokumentet.
4 timmar per vecka på banan rekommenderas redan i 6-7-årsåldern, d v s på minitennisnivå. Det är här det klassiska militärcitatet kommer in. Tennisförbundet framhåller i och för sig, att dokumentet avser bara de som siktar på just topp 100. Två självklara frågor inställer sig, om man skulle komma på tanken att anamma rekommendationerna:
• Skall alla 6-7-åringar ha 4 timmar per vecka?
eller
• Skall gallring ske redan från början och i så fall hur?
För mig är svaret på båda frågorna ett solklart NEJ. Motiveringar känns överflödiga.
Johan redovisar också en uppställning över önskvärt antal tävlingsmatcher i olika åldrar. Här rekommenderas 10 matcher per år upp till och med 10 år. Häpnadsväckande lite, tycker jag, bl a eftersom 8 timmar per vecka är  den föreslagna träningsdosen redan från 8 år. Skrivfel?
Våra 9-åriga VTS-are Adam Heinonen och Viljam Hansson ligger på mångdubbelt mer än 10 matcher per år. Å andra sidan har vi i VTS talangfulla 10-11-åringar som inte alls tävlar så mycket ännu. Detta är inget som oroar oss.
Den låga tävlingsmängden är också märklig mot bakgrund av det s k Play and stay-projektet, som håller på att lanseras över hela tennisvärlden. En av de bärande tankarna i detta projekt är att snabbt komma igång med att räkna och spela match.
Då det bakas pepparkakor inför julen, är formar ett bra hjälpmedel. Då det gäller att utbilda tennisspelare kan möjligen formar vara bra ibland, men inte som generell arbetsmetod. Risken för vidbränning är stor.

11 Responses to Hur ska det gå till?

  1. Jocke S skriver:

    Intressant det där med pepparkaksbakning och tennis. Men om man inte ens vill köra in plåten i ugnen så kan det ju inte heller bli några bra pepparkakor.

    • Åke Magnusson skriver:

      Pepparkakor kan, vad jag vet, bara tillverkas på ett sätt. Det jag försökte säga, var att det är inte lika enkelt att få fram bra tennisspelare.

  2. Fredrik Tuvesson skriver:

    Delar din uppfattning till 100% Åke!!!

  3. Ola H skriver:

    Dags att vi definerar ordet ”träning”, ”tävling” och ”match” i Svensk Tennis.

    Orden betyder inte alls samma sak för Åke Magnussons generation som det gör för de som är uppväxta ”post IBM-rankingen”… Där har vi ett stort problem.

    Jag spelade i min värld säkert 50 matcher/år som 14-åring men enligt dagens snäva definition blev det bara 10-20 ”riktiga” matcher.

    Övriga var divisionsmatcher i intern liga, prestigeladdade egenarrangerade utmanarmatcher i stegen, hcp-matcher m.m.

    Träning, hade jag 1 tim/vecka okt-april. Men jag ansåg själv att jag tränade 3-4 tim/vecka inomhus och 5-15/tim vecka utomhus.

    Övriga idrotter ej angett!

    Dags att sätta sig ner o snacka lite?

  4. Jonas skriver:

    Tennisen har utvecklats enormt, spelet är mycket snabbare och hårdare. Till det krävs en helt annan teknik, jämfört med förr. Att komma till världseliten är extremt svårt och tufft och till det krävs stenhård träning från tidig ålder. Se vad svenska bordtennisförbundet har för uppfattning. i träningsmängd Därför är Sjögrens melodi helt rätt, ja i alla fall för d.en ungdom som vill satsa till ATP/WTA, Glöm allt annat , det är den bistra sanningen

  5. Tommy skriver:

    magnussons aterkommand filosofi verkar vara att klubbars ambition ar att erbjuda tennis som gemenskap och fostran, och mojligen nan nationell niva. Darfor ar han nojd att erbjuda 1 tim tennis per vecka for 6 aringar, och nastan inga tavlingar for 11 aringar – inget som oroar honom.

    Manga andra tennisalskare och Tennisforbund, funderar pa vad som ska erbjudas och vad som ar nodvandigt for att na internationell niva, top 100. For dom ar det overtygande skael att ha minst 4 tim i veckan for 6 aringar och stadigt mer for varje ar.. givetvis med kvalitet. Givetvis bara for dom som vill och ar intresserade.

    Notera hur blogg forfattaren aterkommande klagar o klankar pa det sistnamnda synsattet.

  6. Nisse skriver:

    Jonas?!
    Är det herr Björkman?

    • Åke Magnusson skriver:

      Han väljer att vara anonym. Jag har mina aningar, men jag är bergsäker att det inte är Jonas B. Jag är övertygad om att det skulle vara under Jonas B:s värdighet att framträda anonymt och att förknippa honom med de åsikter den anonyme Jonas framför är främmande för mig.

  7. Jonas skriver:

    Att ha en klar uppfattning om dagens tennis och där är väl Växjö TS med, ser jag som viktigt. Att som vanligt ta till ord som värdighet och annat är synd Åke. Alla tycker inte som du och det bör du respektera, annars lägg ner sidan. Du brukar ju ibland lite fyndigt citera kända filosofer, om det fria ordet och du sticker ut hakan själv gång på gång om dagens tennis.
    Nä, det är klart att jag inte är Björkman

  8. Jonas Bjereus skriver:

    Jonas! Att du ges möjlighet att framföra dina åsikter på denna blogg är inget annat än just ett uttryck för det fria ordet. Men förespråkaren för det fria ordet måste också vara beredd på att själv kunna bli kritiserad. Därför står det förstås Åke helt fritt att ta avstånd från dina åsikter och tycka att det är ovärdigt att du framför dem anonymt. Det instämmer jag i till fullo och då du använder dig av signaturen ”Jonas” känner jag mig föranledd att klargöra att ”Jonas” inte står för denne Jonas B heller.

  9. Jonas skriver:

    Tack för dina vänliga och snälla ord Jonas. Jag lägger härmed ner att skriva mer inlägg på denna sida. Att vara anonym har känts som en självklarhet här. I Växjö får vi vara stolta över Lakers och att Öster kanske tar sig upp i allsvenskan igen, eller hur ” Askan ” .
    Svensk tennis däremot känns mer tveksamt, även för mig som verkligen sann tennisälskare.
    Tack för mig

Kommentera

