Gemensam nämnare

Magnus ”Gusten” Gustafsson betonade det med stort eftertryck, när han gästade Strandbjörkshallen strax före jul. Det legendaren tryckte på, var att han under hela sin karriär och i varje situation, träning som tävling, alltid bemödat sig att göra sitt bästa.
Det fanns anledning att tänka tillbaka på den hellyckade kvällen med ”Gusten”, när jag igår tog del av en mycket intressant DN-artikel med rubriken ”Stjärnorna bytte sport mot siffror”. Det handlade om de båda Forsberg, Peter och Magdalena, samt den för mig mindre bekanta gevärsskytten Christina Bengtsson. Trion, i vilken alla kan titulera sig världsmästare, går en kvalificerad chefsutbildning på Handelshögskolan i Stockholm.
Alla tre betonar ihärdigheten och tjurigheten gränsande till det korkade som de viktigaste egenskaperna bakom framgångarna, egenskaper som de är övertygade om att ha nytta av i utbildningen. Citaten nedan från Magdalena och ”Foppa” är som ekon av ”Gusten”.

– För mig är den att jag varje dag och varje träningspass försökte göra mitt bästa, säger Magdalena. Att jag försökte utnyttja varje sekund till att bli så bra som möjligt.
Peter känner igen sig i den beskrivningen.
– Det är det här med att man vill någonting, man vill, vill, vill. Vinnarskallen. Det gick att se ganska tidigt vilka som hade det drivet när jag började spela: Är du beredd att slänga dig framför pucken för att täcka ett skott? Tio av femton unga spelare kanske inte gör det och de killarna kanske inte vill bli hockeyspelare tillräckligt mycket, säger han.

I VTS och i svensk tennis står en ny utesäsong för dörren med nästan obegränsade möjligheter till eget spel. Vad skulle vara lämpligare att önska sig än att se våra VTS-juniorer intensivt utnyttjande möjligheterna i Strandbjörket och med ”Gustens” och andra storheters ”jag skall alltid göra mitt bästa” klingande i öronen. Leka och nojsa kan man med fördel göra före och efter träning.

One Response to Gemensam nämnare

  1. Fredrik Tuvesson skriver:

    Ett klockrent inlägg Åke! Bättre kan det inte sägas!

Kommentera

