Familjemajoritet

linneaHur trovärdigt är detta? Inte alls, som jag ser det!
Den som är nyfiken hittar mer om den nya ”tennisklubben” i Växjö här.

10 Responses to Familjemajoritet

  1. magne skriver:

    Som inte kunnig om tennisen i Växjö undrar jag vad du inte anser vara trovärdigt i den nya klubben, jag som Stockholmsbo på tillfällig exil i skåne vet ju hur svårt det är att få plats i tennisklubbarna och jag tycker att ju fler barn som får tillfälle att spela tennis ju bättre måste det väl vara eller?

    • Åke Magnusson skriver:

      Jag menar att en föreningsstyrelse, oavsett sammanhang, där majoriteten är från en och samma familj inte är trovärdig.

  2. Sam skriver:

    En styrelses ”trovärdighet” hänger inte på om majoriteten av ledamöterna kommer från en och samma familj. En styrelses trovärdighet hänger samman med hur den agerar. En ”trovärdig” styrelsen har förmåga och mod att se till att verksamheten i föreningen (eller företaget) sköts med medlemmarnas (eller ägarnas) bästa för ögonen.

  3. Ola H skriver:

    Så tre tennisklubbar i Växjö nu? Men var håller denna nya klubb till? Hyr in sig i nya hallen?
    Åkes fråga är befogad och kommentaren ovan visar vilken enorm okunnighet som finns men också vilka utmaningar som idrotten står inför. Hur skall vi hitta folk till styrelser i idrottsföreningar framöver?

  4. Sam skriver:

    Ola, du skriver att inlägget ovan visar på okunnighet. Eftersom du förstår detta så vill jag veta hur en styrelse ska göra för att vara trovärdig? Räcker det med att ledamöterna kommer från olika familjer eller hänger det samman med hur styrelsen agerar? Kan vi vara överens om att en styrelse ska agera utifrån vad som är bäst för medlemmarna? Kan vi vara överens om att det är farligt när en styrelse slutar lyssna på medlemmarna och istället kör sitt eget race under förevändning att medlemmarna är okunniga och inte förstår sitt eget bästa?

  5. Anna skriver:

    ”Kul med en ny tennisklubb!”, ”Härligt med nya ideella krafter inom tennisen!” eller ”Varmt Välkomna!” borde rubriken ha varit i ett inlägg om en nystartad tennisklubb. I en helt ny klubb växer inledningsvis nog inte de ideella krafterna på träd utan man får nog ta de som finns till hands och sedan bygga klubben vidare allteftersom verksamheten kommer igång.

    Jag till skillnad välkomnar verkligen detta och önskar dem lycka till!

  6. Boris skriver:

    Menar Åke Magnusson att ”svågerpolitik” inte förekommer i hans förening? Bättre att se över sin egna verksamhet innan man börjar diskreditera andra.

    • Åke Magnusson skriver:

      Svågerpolitik är svensk översättnng av latinets nepotism, som enligt etymologisk ordbok betyder ”Favorisering av släktingar, speciellt i att inneha uppdrag,”.
      Jag har verkat i Växjö TS i hela mitt liv och kan försäkra att nepotism aldrig förekommit. Därför blir jag besviken över denna sortens ogrundade antydningar.

  7. Johanna Larsson skriver:

    Jag skulle istället se om mitt eget hus (min egen styrelse) om jag hette Åke Magnusson innan man hoppar på dessa nya entusiaster i Växjö. På VTS-klubbsida kan man se under ”styrelse” att elva personer presenteras som styrelseledamöter och av dessa är endast två kvinnor, alltså 82 % män och bara 18 % kvinnor. Otidsenligt, ojämställt och bedrövligt!

    Och framförallt: Det är inte trovärdigt. Skulle gärna vilja höra din kommentar till den könsfördelningen, Åke?

    Ps. Liten notering: Nio personer i styrelsen presenteras på styrelsesidan med foto, och två utan foto. Gissa vilka två som inte har något foto…

    • Åke Magnusson skriver:

      Könsfördelning i styrelser är ett helt annat ämne än det inlägget handlade om. Inom Växjö TS ser vi gärna fler kvinnor i styrelsen, vilket vår valberedning är medveten om och arbetar för.
      De saknade fotona är en fadäs, som vi skall rätta till.

Kommentera

