En välbevarad gammal skönhet

Ahallen

Växjö Idrottshall, idag Strandbjörkshallen, i sin tidiga barndom

”Grattis på födelsedagen! Från en som vill va på hallen”.
Först trodde jag, utan att fundera närmare, att konvalescenten ”Kåcke” valt fel nummer, när han skickade sms-et. Men 22 september är ju dagen då Växjö Idrottshall under stor pompa och ståt invigdes 1938, alltså för precis 75 år sedan.
Jag är dessbättre inte så obildad, att jag inte kan hallens historia. Däremot hade jag missat att dagens datum är just 22 september. Jag blev för övrigt påmind om 22 september för ett tag sedan av en annan Växjöbo, som kan sin idrottshistoria, Växjö Norra-profilen Ulf Johansson.
Celebrerande av de 75 åren då? Jodå, vi har tagit beslut i VTS-styrelsen om att på lämpligt sätt manifestera hallens stolta historia. Det kommer att ske någon gång i november. Därom finns förstås anledning att återkomma.
– – – – – –
Lycka till med rehabiliteringen av ryggen och välkommen tillbaka i gemenskapen, ”Kåcke”!

One Response to En välbevarad gammal skönhet

  1. Laszlo Illes skriver:

    Grattis på födelsedagen! Det var skönt att läsa om lite ”tennis historia”!

Kommentera

