PR bästa grenen

Den kontroversiella tennisfamiljen Carnellos bästa gren är tveklöst PR-jobbet kring deras exceptionella satsning på sönernas tennis. Igår var det dags för hela familjen inklusive tvåårige Camelot att framträda på en av de mest exklusiva scenerna i Sveriges Television, Skavlan.
På tennisbanan har de storsatsande bröderna hittills inte skapat några större rubriker utifrån sportsliga prestationer. Snarare är det påfallande tyst kring dem, kanske delvis beroende på att de tävlar mycket sporadiskt i Sverige.
Lillebror Lancelot spelade i 12-årsklassen, när vi arrangerade JSM i Strandbjörket i höstas. Där blev det stopp i åttondelen mot värmlänningen Rickard Rååd från Kristinehamn. Den äldre av de två, Elliot, som nu passerat junioråldern, har jag inte stött på i svenska lottningsträd på mycket länge.
Utvecklingskurvorna har alltså inte pekat spikrakt uppåt, och det gör de ju inte för någon. Huruvida satsningar som Carnellos – fjärran från den svenska idrottsmodellen – är en framkomlig väg mot världstoppen återstår alltså att se.
Däremot löper PR-verksamheten välplanerat över tid och med stor genomslagskraft. Plattformar som Svenska Dagbladet, Tennismagasinet, Dagens Nyheter, Sveriges Television, TV4 och nu senast Skavlan är förstås bästa tänkbara för att bygga upp det egna projektet och för att attrahera sponsorer – om det finns förtag som är intresserade av att satsa på den här sortens upplägg.
Framträdandet i Skavlan hade föga att göra med genuin svensk idrott.

9 Responses to PR bästa grenen

  1. Fredrik skriver:

    Förstår faktiskt inte Carnellos gång på gång får den uppmärksamhet i media. Är ju tämligen ointressant att höra om den familjen. Om dom väljer att satsa allt som går för framgång på det sättet. Låt dom göra det och så är de bra med det. Vara med Skavlan, man tar sig för pannan…

  2. Marie skriver:

    Förstår precis varför de får uppmärksamhet i media. Det sticker i ögonen på folk så mycket att det måste bli dagens samtalsämne. Det bevisar bara hur traditionellt och tråkigt det kan vara i den svenska tennisvärlden!! Det passar inte alla att stanna i Jantelagens land!

    • Fredrik skriver:

      Familjen söker uppmärksamheten och visst sticker det i ögonen som du skriver Marie, men oavsett jantelagens land eller hur tråkigt det än är i svenska tennisvärlden, så är det deras sak och låt det vara så. Inget mer i media eller bloggar tack, gäller även UT

  3. Ola H skriver:

    Synpunkterna är många kring detta. Svt har självfallet ett stort ansvar för att de promotar detta mänskliga djurförsök. Uppmärksammar att de idag representerar Trollbäckens TK och i den mån de skall tävla i Sverige har klubben ett ansvar för sina spelare och det går då inte helt bortse ifrån att klubben har del av sin finansiering och sitt existensberättigande genom SvTF och RF som har en del regler och då måste man även läsa FN:s barnkonvention… Jag har hört Peter carnello säga att barn X vill göra detta och därför skall han få det. Mao om den lille Carnello vid fem års ålder säger att han vill äta gelehallon till frukost, lunch o middag 7 dgr i veckan – så skall han självfallet göra det?! Det är så löjligt och barnsligt av föräldrarna att man rodnar. Förmodligen har föräldrarna något självbekräftelsebhov efter någon gammal oförätt. Familjen lär även ha sagt att de aldrig skall representera SWE i ngt sammanhang eftersom det även är fel på SvTF och jag hoppas verkligen de byter nationalitet inom kort så vi slipper diskutera denna sjuka verksamhet. Om någon av dem kommer att ”lyckas”? Knappast – även om ngn blir topp 100 i tennis. Barnen kommer aldrig att bli lyckade människor med den bakgrunden.

    • Nicklas Manns skriver:

      Ola H, kontakta gärna mig, jag skulle vilja förstå bättre vad Trollbäckens Tennisklubb har för ansvar och hur vi skulle ha brustit i det? Trollbäckens Tennisklubb har som alla ideella föreningen under RF ett sk öppet medlemskap, detta för att säkerställa att alla oavsett kön, förmåga, ursprung etc har möjlighet att bli medlem i klubben och ta del av klubbens aktiviteter. Klubben kan ju knappast lägga munkavle på enskilda medlemmar, eller ha åsikter om enskilda medlemmars åsikter, lika lite som vilka studiemetoder eller träningsintensitet enskilda medlemmar väljer. Ring mig så får jag mer kunskaper om hur du tänker. Mvh Nicklas Manns Ordförande Trollbäckens TK 070-5531126

    • Nicklas Manns skriver:

      Hej Ola, jag väntar på ditt svar. Jag föredrar öppenhet vilket innebär att man står för sina åsikter utan anonymitet. Hör av dig så jag får möjlighet att förstå hur vår klubb skulle brista i den här frågan. Med vänlig hälsning, Nicklas 070-5531126

  4. Marie skriver:

    Jag passade på att prata med Lancelot när han var i Växjö och spelade SM i somras. En mycket väluppfostrad och trevlig kille som verkar vara välmående och klara mycket på egen hand. Då har man väl lyckats som förälder när man får barn som är trevliga och självständiga!! Ola, jag tror inte de varken kan eller blir tillåtna att äta gelehallon till frukost om de fostras i tennisens värld. Kanske ska man ta media med en nypa salt!

  5. Peter Carnello - Pappa till Elliot, Lancelot och Camelot skriver:

    Hej på er allesammans och framförallt Åke och Ola,
    Hoppas NI alla har en fin söndag kväll. Vilket väder vi har i Sverige just nu. Så positivt och härligt. Det ger ännu mer energi till allt!
    Mitt namn är Peter Carnello! Hoppsan… Skoj med reaktioner och uppskattat. Det är sunt i livet med olika åsikter och synpunkter.
    Jag har stor respekt för er alla. Brukar aldrig skriva i dessa forum.
    Haha… första gången faktiskt!
    Fick detta på tips av en god vän. När jag läste det insåg jag – Vill träffa Åke live så han får en möjlighet att lära känna mig och min familj live. Det blir mycket enklare då att skriva och förstå vad man skriver.
    Men, du Åke verkar känna mig och min familj enormt väl redan!? Jag känner inte dig tyvärr. Jag tycker du verkar vara en mysig, varm och generös person. Det är väldigt mycket humor som jag gillar! Ola, mina barn får inte gelehallon – de får bananbåtar doppade i löjrom med chokladsås. Det bästa av allt – de äter dem inte själva – vi har rumpnissar som matar dem i samarbete med Junibacken! Gelehallon var roligt – vi skrattade gott hela familjen. Tack för gratis humor. Kärlek.
    Ola och Åke – jag vill gärna träffa er live, skulle vara så skoj.
    Ring mig på 070-5327000, så får vi ta en fika.
    Kram fina människor – Karma,
    Peter Carnello

  6. Nicklas Manns skriver:

    Ok, Åke, du driver en blogg…i vilka syften förstår jag inte helt fullt ut, men det är din ensak. Om det på din blogg förekommer inlägg som skulle kunna tolkas som felaktiga eller i värsta fall är rena personangrepp, vore det inte rimligt att du som driver bloggen tar avstånd från det eller kommenterar det så att de berörda personerna inte upplever att de blir kränkta?
    Du svarar inte på inlägg efter att du hasplat ur dig dina åsikter, en del av de som kommenterar döljer sig bakom sin anonyma fasad, jag som person upplever en viss frustration eftersom jag träder fram med mitt namn och min ståndpunkt och får debattera mot ryggradslösa skribenter. Jag har iofs ryggrad då jag kan stå för mina åsikter. Åke, räta på ryggen och sila i bloggen, du skapar mer förakt än debatt, du bör lyfta blicken och se helheten. Om du har några journalistiska ambitioner så är det en hygienfaktor. Till sist, det vore sjukt trevligt med ett svar från dig, en dialog är alltid bäst! Hälsningar Nicklas

Kommentera

