Uppskattad Karolina

– Vad heter tjejen, som jobbar i hallen?
– Karolina, hurså?
Han, som frågade, var den lågmälde och alltid sympatiske Karlskronatränaren Daniel Brodén, som tillsammans med sina adepter logerar i Strandbjörkshallen under den pågående zontävlingen i SEB NG Cup. Daniel fortsatte:
– Det känns alldeles underbart, att vid frukosten mötas av en så glad och positiv person.
Sträck på dig, Karolina vår mångåriga medarbetare! Det är glädjande att konstatera, att ditt för det allra mesta positiva och okonstlade sätt att vara uppskattas av våra gäster och kunder i hallen.
Det bör i sammanhanget framhållas, att Karolina givetvis i sitt värv ägnar sig åt mycket annat än att vara trevlig. Exempelvis har hon lagt ner ett jättejobb i den tuffa och tålamodskrävande kamp, som vi fört i snart en månads tid mot de bångstyriga banorna i Strandbjörket. Ditt engagemang där och i många andra sammanhang är värt all uppskattning, Karolina!
– – – – –
Apropå Karlskrona. Den oförtrutet jobbande Daniel Brodén har under sin långa tränarkarriär tagit fram svenska juniormästare som Morgan Johansson och Gustav Hansson. I den pågående SEB NG-tävlingen i Strandbjörket kan han bland mycket annat glädja sig åt att i morgon se tre av de fyra semifinalisterna i pojkarnas 11-årsklass med klubbadressen Karlskrona TK.

5 Responses to Uppskattad Karolina

  1. Nicklas Manns skriver:

    Åke, jag tror att du sätter huvudet på spiken utan att förstå det själv när det gäller svensk tennis grundproblem.

    Tränaren i fråga visar genom sin fråga prov på själva problemet…nämligen engagemang och stor brist på engagemang. Om tränaren, som dessutom förefaller ha varit aktiv länge inte kan namnet på en uppenbarligen duktig person som jobbar i en tennisanläggning saknas stora pusselbitar i helheten.

    Svensk tennis har över 400 heltidsanställda tränare och många fler timtränare, allt handlar om lön. Svensk friidrott har färre än 10% av det fast anställda tränare och större sportsliga framgångar.
    Förr fanns eldsjälar, föräldrar, släktingar, grannar, folk som var morgonpigga, folk som hade engagemang…det skapade ett brinn för tennis, allt är möjligt. Men nu förbjuder tränarna föräldrar och övriga eldsjälar att ”lägga sig i” träningen. Hål i huvudet, protektionism och idioti,

    Nu har tennissverige kollektivavtal, tränare som vägrar delta i övriga sysslor i tennishallar, tränare som levererar timtjänster svart – en del på betald arbetstid. Inkompetenta timtränare och ett oerhört resursslöseri. Tränare har månadslön, arbetstid från 8-17 men 10-15 finns inga på banorna. Säsongen slutar i maj av någon anledning.

    Om någon utomstående granskande journalist tittade på frågan kan det kanske bidra till en förändring till det bättre.

    Sist, med detta vill jag inte på något sätt angripa tennistränare eller deras kompetens när det kommer till kunskaper i tennis. En del har utmärkta egna erfarenheter och meriter i frågan men vad säger att samma person har de pedagogiska kunskap som krävs eller de strategiska kunskaper som krävs för att bygga en tennisklubbs framgångar? Alltså, de urvalskriterier som svensk tennis använder i bedömningen vid rekrytering av de som ska forma svensk tennis framtid är;

    1 fd bra spelare
    2 trevlig person
    3 passar in i mallen
    4 referenser i tennisvärlden

    Om man jämför med ”verkliga livet” och hur urvalskriterierna ser ut så får man se problemet i vitögat;

    Kompetens
    Målsättningar och ambition
    Lönekrav
    Personliga egenskaper
    Track record
    Referenser externt

    Vad jag vill säga med detta är att tennistränare rekryterar folk man gillar och undviker jobbiga människor, av egenintresse.

    Jobbigt och obekvämt, men om vi ska komma till rätta med grundproblemen med sv. tennis måste vi våga ta upp det här problemet.by the way, jag är ordförande i Trollbäckens TK, jag driver frågan om förändring och har mina tränare med mig…hoppas jag. Min slogan internt är ”havrebollarna är lika viktiga som tennisbollarna” för att belysa vikten av engagemang, i synnerhet hos tennistränarna, då stor del av deras lön kommer från bidrag-kafeteria-ideella insatser och sponsorer. Vi har en bit kvar, men tennissverige har en längre väg enligt min mening./ Nicklas

    • Daniel Brodén skriver:

      Först och främst vill jag rikta ett stort tack till alla inblandade i Växjö TS för ett bra arrangemang!
      Jag och mina adepter har fått bo i hallen till en billig penning, frukost har ordnats åt oss, vi har fått träna både på morgnar och kvällar och blivit mycket vänligt bemötta. Detta har bidragit till en mycket lyckad tävlingsresa för våra juniorer. Lyckad i bemärkelsen att juniorerna fått nyttig matchträning, fått erfarenheter vad de behöver träna på, fått träna på plats, fått stärkt gemenskap mm.

      Hur mitt engagemang som tränare är överlåter jag åt andra att bedöma. Vad jag däremot reagerar mot i Nicklas inlägg är att jag skulle ha ett bristande engagemang för att jag inte tidigare vetat vad Karolina heter.

      Jag känner (och kan namnet) på flera medlemmar och funktionärer i VTS, inte minst tränare och tävlingsarrangörer. Då Karolina inte direkt jobbar med tävlingsbiten, utan med (vad jag vet) servicedelen, dvs. reception, cafeteria, banor, städ mm har jag inte haft kontakt med henne tidigare. Då jag som gäst i en klubb blir servad eller hjälpt av någon, anställd eller idéell, vill jag gärna veta vad de heter, åtminstone när personen är så glad och trevlig som Karolina. Hur detta kan kopplas till ”stor brist på engagemang” förstår jag inte.

      Beträffande upplägg bland tränare och övriga funktionärer i tennisklubbar i Sverige ser det sannolikt olika ut. Det kan absolut finnas klubbar som har det som Nicklas beskriver, men jag vet att det finns klubbar som inte har det så. Därför tycker jag det är synnerligen orättvisande att dra alla över en kam.

      Jag kan bara svara för hur vi gör i Karlskrona TK, där finns det inte en varddag de heltidsanställda tränarna slutar kl 17 och det existerar inte några svarta tennistimmar. Säsongen slutar inte i maj, utan ungefär samtidigt som de ordinarie skolorna och vi har dessutom tre veckors sommarträning.
      De timtränare vi har vill jag ge credit för deras engagemang och inte tvärtom.
      Jag vet att det finns flera tränare och klubbar som har upplägg liknande vårt.
      Kollektivavtal har vi dock i Karlskrona TK och det tycker jag är bra och sunt.

      För att en större tennisklubb ska fungera bra behövs – i mina ögon – både anställd personal och idéella medlemmar med två gemensamma nämnare – glädje och engagemang!

      Daniel Brodén
      Engagerad? tränare I Karlskrona TK

  2. Fredrik Persson skriver:

    Hej! Jag läser med stor förnöjsamhet Åke Magnussons blogg. Som författare till boken ”Bakom de kritade linjerna” (om Växjö TS-spelaren Janne Gunnarsson) har jag fått en bred inblick i hur tillvaron i de svenska tennisföreningarna var på 1980-talet och hur det ser ut nu. Jag vågar påstå att såväl Niklas som Daniels bild av förening förekommer. Den utveckling som Niklas beskriver finns inte bara i en del klubbar. Den genomsyrar vardagen för de flesta. Nu är spontanidrotten borta och ungdomarna skjutsas till träningspassen och sedan vidare till nästa aktivitet. Glädjen, leken och kärleken till sporten – i det här fallet tennis – går förlorad varje stund som vi vuxna skräddarsyr fritiden för våra barn. Jag är själv uppvuxen med en garageport – och några hundra Tretorn-bollar på garagetaket… – landhockey och fotbollsmatcher. Jag fastnade för tennisen och det har jag inte ångrat. Jag vet också att många klubbar arbetar precis på det sätt som Daniel beskriver. Det är fel – som Niklas gör – att placera alla klubbar i ett och samma hörn. Men det är rätt av Niklas att lyfta problematiken. Jag tror att du som medlem ganska snabbt får ”rätt” eller ”fel” känsla i en förening. När det gäller Daniel Brodéns engagemang kan jag dock kraftfullt dementera Niklas påståenden. Daniel Brodén har prisats för sitt engagemang och jag har själv sett hur han med samma intresse tar sig an vuxna nybörjare, 8-åringar och blivande svenska mästare. Den tid som Daniel Brodén lägger ner på sitt arbete går inte att mäta. Han lever med tennisen och det är sorgligt att Niklas lägger ord och epitet som bristande engagemang på en idrottsledare av den kalibern. Namn och ansikten är inte alltid lätta att placera. Men om inte Daniel Brodén varit en så engagerad person så kunde han plockat åt sig frukosten utan att rikta en blick, än mindre uttrycka några ord, mot personalen. Nu ville han uttrycka sin tacksamhet. Om svensk tennis får fram fler ledare som Daniel Brodén så kan vi se fram emot en blomstrande framtid för våra svenska tennislöften.
    Jag mötte själv Daniel Brodén sent igår eftermiddag vid parkeringen på tennisanläggningen i Karlskrona.
    I framsätet en lycklig tjej som nått semifinal i turneringen i Växjö. I baksätet två yngre tjejer som kramade kudden lika hårt och kärvänligt som de greppar sina tennisrack.
    ”Det har varit en härlig helg! Nu ska vi lasta av bilen”, säger Daniel Brodén innan han parkerar och börjar lyfta in väskor i tennishallen.
    En idrottsledare i ordets rätta bemärkelse.
    Tennishälsningar Fredrik Persson

    • Nicklas Manns skriver:

      Fredrik, och framför allt Daniel, det är absolut inte min mening att antasta eller göra enskilda personer ledsna, jag formulerade mig vagt, det jag försöker belysa är den övergripande problematiken med hur svensk tennis är uppbyggd i dag.
      Att Daniel är en engagerad, kompetent och förmodligen duktig tennistränare tvivlar jag inte alls på, jag ber om ursäkt om du uppfattar det som om jag kritiserar dig personligen. (Det vore dessutom helkorkat av mig, eftersom jag aldrig har träffat dig!) Jag försökte formulera en koppling till engagemang och Daniels fråga vad receptionisten hette, kunde varit tydligare.

      Självfallet är det så som Fredrik skriver, att alla klubbar eller alla tränare kan inte dras över en kam, jag skriver mitt inlägg med hakan långt ut just för att få reaktioner och försöka få igång en debatt.

      Det enskilt största problemet svensk tennis har är enligt min mening bristen på engagemang, det går inte att jämföra en eldsjäl med en anställd, under kollektivavtal tryggad tränare…det blir bara halvmesyrer av det. Bekvämt och rättvist, ja – framgångsrecept – nej. Det finns alltid undantag som bekräftar regeln som vi alla vet.

      Så återigen, svensk tennis mår kommersiellt ganska bra tack vare fulla tennisskolor och kollektivavtalstryggade tränare, men sportsligt går det ju totalt åt andra hållet och det går aldrig att lösa med ännu fler kollektivavtalstryggade tennistränare, bara med brinn och eldsjälar.

      Rör på fötterna, som man brukar säga.

      Nicklas

      • Fredrik Persson skriver:

        I ”trygghetens tempel” finns både positiva och negativa saker. Jag delar din uppfattning att den sportsliga utvecklingen inom tennisen går åt fel håll. Däremot är jag inte lika säker som du är på att problemet ligger där du pekar. För egen del tror jag att det handlar om att spontaniteten försvunnit och de egna initiativen mattats hos ungdomarna. Nu ska det vara tennistimmar på banan med tränare/instruktör. Det finns en problematik i detta. Varför tar inte alla ungdomar chansen att spela matcher med varann när tillfälle ges? När jag var liten spelade vi med och mot alla. Det gav en hårdhet som inte kan jämföras med något annat. De spelare som blev framgångsrika på 1980-talet praktiserade också denna form av extra träning. Jag är inte så säker på att klubbarna då var annorlunda uppbyggda då än vad som är fallet nu. Problemet ligger enligt mitt sätt att se på det hos utövaren som vill ha en trygghet och allting tillrättalagt i sin träning. Spontanidrotten är underskattad och dessvärre är den begravd i vårt land. Klubbarna hade i mångt och mycket samma upplägg då som nu och då fick vi fram duktiga spelare. Nu är det stopp. Vi kanske har det ”för bra” i Sverige?
        Bra att du lyfter upp problematiken och sätter igång debatten, Niklas!
        Tennishälsningar Fredrik Persson.

Kommentera

