Stympat

Skärmavbild 2015-11-05 kl. 16.57.40Elitserien och div. 1, flaggskeppet i tennisens kortvariga och inte alltför uppmärksammade seriespel, drar igång inom kort. Denna av många omhuldade spelform har sina med jämna mellanrum återkommande bekymmer, vilket obarmhärtigt framgår av bilden här ovan.

Det handlar om damernas förestående div. 1 södra, dit VTS degraderats efter två års gästspel i finrummet. Som synes har två klubbar dragit sig ur, vilket rumphugger hela serien högst avsevärt och sänker dess status.

Förmodligen är spelarbrist orsaken till återbuden. Om så är fallet, är det förstås extra alarmerande, eftersom det rör sig om den näst högsta nivån i landet. Speciellt anmärkningsvärt är, att en anrik storklubb som Malmö-Bellevue TK är en av de två. MBTK, som numera lever i skuggan av giganten Fair Play TK, har haft det jobbigt i flera år.

VTS är starkt återlåtet på damsidan jämfört med de två senaste åren men ställer dock ett lag på benen. Uppenbarligen kan Växjötjejerna spela helt utan press, eftersom inget lag, på grund av den uppkomna situationen, kommer att hamna under nedflyttningsstrecket. Men det är tröst för tigerhjärta i skenet av, att två lagmatcher försvinner.

One Response to Stympat

  1. Mats N skriver:

    Jag blir precis som du Åke beklämd när jag ser detta. Jag tycker det är ett av svensk tennis största misslyckanden att vi inte lyckats värna om seriespelet på ett bättre sätt – på alla nivåer. Veteranserierna tycks vara det som håller bäst kvalité och sköts bäst?

    Jag är rädd att dagens unga ledare och tränare inte ser de värden som lagspelet ger. Det har så många bra ingredienser som dessutom är viktigare än någonsin med tanke på hur allt annat utvecklas i värt samhälle. Jag tror jag har sagt det innan men jag skulle vilja se att Svenska Tennisförbundet på allvar tar en stor diskussion med tränarna i landet och sedan bestämmer och även menar att detta är viktigt. Därefter genomför man åtgärder så att det händer och så att klåfingriga föräldrar inte tar egenmäktiga och oförståndiga beslut. Ett enkelt exempel är extrem poängdoping på seriespel. Jag säker – NIKE! Just do it!

Kommentera

