Styrelsearbete som blöder

– Vi skall alla spela på samma planhalva!
Ungefär så formulerade sig nyvalde Thomas Wallén, då han för knappt ett år sedan efterträdde Stefan Dahlbo på ordförandeposten i Svenska Tennisförbundet. Ingen i svensk tennis bör ha något att invända mot denna maxim.

Att leva upp till mottot tycks dock inte vara lika givet. Inte ens i förbundets styrelserum har man spelat på samma planhalva. Jonas Arnesens avslöjande på hans blogg är lika överraskande som sorgligt. Enligt Jonas tycks det ha rått öppen fight mellan Wallén och nyvalda styrelseledamoten, f d WTA-proffset  Cecilia Dahlman nästan från start.

De närmare omständigheterna kring striden framgår inte i blogginlägget, men försoning var uppenbarligen inte aktuell. Wallén ställde ultimatum till valberedningen, en måste lämna.

Dahlman tvingas avgå, och de två övriga kvinnliga ledamöterna. Annette Hedberg och Rebecka Hjorth, lämnar också. Huruvida de avgår i sympati med sin kvinnliga kollega eller av andra skäl är oklart. Denna sortens turbulens är minst av allt, vad Tennisförbundet behöver.

Stridigheterna måste förstås ha påverkat styrelsearbetet negativt. Ute i Tennissverige såg vi fram emot Thomas Walléns entre med tillförsikt. Huruvida luften nu är rensad kan väl bara framtiden utvisa.

5 Responses to Styrelsearbete som blöder

  1. Mats N skriver:

    Riktigt nyfiken på vad grälet handlar om då jag bedömer båda som vettiga människor.

    Ny styrelse att bilda o för att blidka RF efterlyses härmed kvinnor!? Men annat kan vara lika viktigt? En klok tennismänniska påpekade för några år sen förbundets ”likformighet”. Dvs en övervägande del av de styrande, valberedning,styrelse och kansli hade koppling och sin tennisbakgrund i landets tre storstäder o därmed storklubbar. Det är inte representativt för svensk tennis?

  2. Ola H skriver:

    Mats N har en poäng med en uppenbar risk för brist på förståelse för hur verksamhets bedrivs i klubbar på landsbygden som trots allt historiskt stått för den största delen av tillförseln av elitspelare.

    En intressant parallell är att flera idrottsförbund just nu tittar på klubbarnas utveckling. Handbollen har rekryterat klubbutvecklare och nu kommer fler: http://www.svenskidrott.se/Ledigajobb/Annonser/
    På Svenska Tennisförbundet har ingen på allvar jobbat med dessa frågor sedan 2007-08 eller nått däråt då Brobeck hade uppdraget?

  3. Cecilia Dahlman skriver:

    Jag hade in i det längsta hoppats på att vi i styrelsen tillsammans med valberedningen skulle kunna lösa det här utan inblandning av media men tyvärr valde Thomas den här vägen. Därför tycker jag inte att jag har något annat val än att ge min version av vad som hänt som svar på de anklagelser Thomas riktar mot mig.

    Att jag skulle motarbeta Thomas är minst sagt befängt, varför skulle jag göra det?! Jag brinner för svensk tennis mer än de flesta och har gjort så i många år. Tvärtemot har jag erbjudit Thomas min hjälp på en rad områden men Thomas har föredragit att sköta det här mer eller mindre på egen hand med så lite inblandning från övriga styrelsen som möjligt vilket såklart är beklagligt då vi saknar en ordinarie generalsekreterare och hjälp tacksamt borde tas emot.

    Thomas ovilja att ge övriga styrelsen insyn och inflytande har krockat med min vilja till insyn och inflytande. Jag har också tyckt att min erfarenhet och kompetens skulle tas till vara på fler områden än de rent tennismässiga vilket tyvärr inte skett.

    Vidare är det inte bara Thomas som är ansvarig inför årsmötet utan hela styrelsen och jag tycker det är fullt normalt att en ledamot vill ha insyn och inflytande vilket jag försökt skaffa mig utan alltför stor framgång. Den utlösande faktorn till Thomas beslut verkar vara att jag på decembermötet ville reservera mig mot ett viktigt beslut vilket inte lyckades.

    Tyvärr säger det en hel del om Thomas ledaregenskaper att det gått så långt som det gjort med dels pajkastning i media och dels med att villkora sitt omval med mitt avhopp vilket inte är snyggt och nog unikt i svenskt föreningsliv. Jag försökte få till ett möte för att kunna lösa situationen men han hade redan bestämt sig för att bli av med mig till varje pris.

    Förlorarna i den här historien är svensk tennis samt Thomas som visar sig från sin allra sämsta sida när han likställer nyfikenhet, frågor och engagemang med misstänksamhet och brist på förtroende. Allt prat om vi, högt i tak och spel på samma planhalva har inte haft någon förankring i verkligheten utan snarare tvärtom vilket tyvärr hämmat styrelsearbetet.

    Svensk tennis har i många år haft svårt både att rekrytera och behålla kvinnor i styrelsen. Det här ökar inte möjligheten att rekrytera nya ledamöter, och de som trots allt vågar anta utmaningen lär nog tänka sig för både en och två gånger innan de ställer obekväma frågor.

  4. […] har som bekant två sidor precis som varje personfejd. Jag uppmärksammade ju för ett tag sedan den lika bittra som olustiga striden i Svenska Tennisförbundet mellan ordföranden Thomas Wallén och ledamoten Cecilia […]

  5. Anders Östnäs skriver:

    En bedrövlig historia! Jag hade faktiskt stora förväntningar på Thomas och styrelsen, men det verkar ju som om konflikter uppstod direkt och den förväntade öppenheten ströps till slutenhet. Att det dessutom drabbar de viktiga kvinnorna i styrelsen är extra trist och Cecilia vet jag brinner för svensk tennis! I vår idrottsforskningsförening – SVEBI (se http://www.svebi.se) har vi föregått med gott exempel: en kvinnlig ordförande och fyra kvinnor av sju i styrelsen. Det är oerhört viktigt att kompetenta kvinnor tar plats i våra förenings- och förbundsstyrelser!
    Anders Östnäs
    SVEBI/ATL

Kommentera

