Självupptaget

Detta inlägg är nummer 1 436 sedan denna blogg såg dagens ljus för drygt 8 år sedan. En stund för eftertanke kan vara på sin plats.

En enkel beräkning på miniräknaren ger vid handen, att inläggen har levererats med en frekvens, som förvånar mig. Det genommsnittliga tidsintervallet mellan alstren är marginellt över 2 dagar, ett faktum som jag känner viss stolthet över.

Det ligger i sakens natur, att uppfattningarna om det, som tycks och tänks på bloggen är delade. Eftersom besökssiffrorna över tid är hyggliga, inbillar jag mig dock, att innehållet har ett visst berättigande och läsvärde.

Bloggar i ämnet tennis på ärans och hjältarnas språk är tyvärr inte särskilt frekventa. Snarare kan man tala om bristvara, i synnerhet i dessa dagar då Jonas Arnesen har lagt sin välvässade penna åt sidan. Först tystnade Jonas i Svenska Dagbladet och Svenska Tennismagasinet och för en dryg vecka sedan på gjordes sista inlägget på bloggen Challenge.

Många tennisvänner har bönat och bett Jonas att göra comeback. Jag instämmer gärna i den kören. Din stämma behövs i den alltför lågmälda svenska tennisdebatten, Jonas!

Somliga tycker, att jag är gammal och mossig. Gammal är förvisso sant, men mossig vill jag inte hålla med om. Jag vidhåller, att jag är väluppdaterad på de flesta områden i dagens tennis och att jag har ett hyfsat historiskt perspektiv. Därför kommer jag att fortsätta publicera mig så länge jag orkar – förmodligen till somligas förtret och förhoppningsvis till en och annans glädje.

4 Responses to Självupptaget

  1. Tack för det Åke
    God Jul och Gott Nytt år till dig och föreningen

  2. Mats N skriver:

    Jobba på!
    Riktigt viktigt att det finns en välinitierad röst med rötter i klubbvärlden och med ett historiskt perspektiv. Det som saknas är nya röster men tålamodet verkar litet och flera är de till synes ambitiösa projekt som dykt upp genom åren men som snart stängts ner…

    Sen är jag personligen nyfiken på VTS och jag förstår om du själv inte vill kladda i klubbens verksamhet men för mig känns det lite som om att VTS:s utveckling och förändringar, precis som flera andra klubbar jag känner till, påminner lite om hur det gått för Svensk Tennis och Svenska Tennisförbundet i stort efter glansens dagar?

    Hörde tex om ett lyckat 100-års firande i Linköping med massor av starka krafter samlade med mycket driv, engagemang och kunnande.
    Under 1970-80-90-talet en framgångsrik klubb – idag på en helt annan nivå?

    Har jag missat det eller har du Åke vid något tillfälle skrivit om de främsta orsakerna till Svensk Tennis tillbakagång? Annars borde du kanske ge dig på den uppgiften fast i bok- eller -rapportform?

  3. Peter Eliasson skriver:

    Bra och ihärdigt jobbat Åke! Alltid intressant läsning för en tennisnörd. God Jul!

  4. Mats N skriver:

    Först Arnesen. Sen Swetennis. Nu Gut.

    Den sista sajten var expressens tennisbloggare som också låter pennan vila. Synd! Det blir tystare och än mer hänvisas vi till anonymitetens tyckare med allt vad det innebär.

    Vad säger tennis.se och tennismagasinet? Dags att öka på resurserna och/eller ambitionerna på nätet i en tid då tennisen har svårt med utrymme i de traditionella medierna?

Kommentera

