Både och

vintertourenSammanställningen här ovan har precis som myntet två sidor. Den ena är nästan perfekt, den andra lämnar mycket övrigt att önska.

Det handlar om Vintertourkalendern för våren 2017. Inledningen under något mer än en månad är ju strålande. Däremot är resterande dryga tre månader bedrövliga med ojämlika Falun, där damklassen lyser med sin frånvaro, som en extra skamfläck.

Utbudet från Lund t o m Borås borde attrahera inte bara dem, som i huvudsak tävlar nationellt. Även för flertalet futurespelare är programmet så tilltalande, att en månad på hemmaplan kan vara motiverad. Den totala prissumman, där vår egen Glimstedt Open toppar, ligger på sådan nivå, att de bästa kan göra sig en hygglig hacka, samtidigt som omkostnaderna är väsentligt lägre än om man spelar ute i världen.

Å andra sidan är det trist, att Vintertouren nästan tar slut redan första söndagen i februari. Visserligen måste man nog räkna med lite lägre kvalité senare på säsongen, men en efterfrågan på fler tourtävlingar finns tveklöst.

2 Responses to Både och

  1. Tove G skriver:

    Kan inte historiken här men det ser tunnt ut, tunnare än tidigare år?

    Du har en poäng med futurespelarna som om flera ställer upp skapar mycket starka och värdefulla tävlingar men varför ställer så få juniorer upp? Allt för ofta många platser lediga och fler juniorer borde först utmana varandra i kval för att sedan få chansen att möta äldre spelare från olika kategorier. Vad är bättre för en 15-18 åring än att möta en Adaktusson, en Figueroa eller en Sekulic?

    Skippa ett par Junior-ITF:er och tävla på hemmaplan istället. Är man måhända feg?

  2. Ola Höglund skriver:

    Hej Olah och Ola h!

    Jag heter Ola Höglund och är tränare i Stockholm. Jag har aldrig skrivit en enda kommentar i de olika tennisbloggar som förekommer. Men jag har förstått att en del tennisfolk tror att det är jag som skriver under signaturen Olah eller Ola h.

    Jag skulle bli tacksam om du som använder den signaturen kan ändra till annan signatur eller skriva ut hela ditt efternamn, så att det slipper bli förväxlingar. Det är inte bra varken för spelare eller för mig som tränare att jag kan bli förknippad med någon annans kommentarer. Att vara tränare handlar mycket om att skapa förtroende, och jag vill inte att mitt förtroende urholkas annat än på egna misstag.

    Som tränare deltar jag gärna i debatten då det är alldeles för få som vågar säga högt vad de tycker. Men jag gör det på mitt sätt.

    Jag passar på att tacka er som bloggar, för att ni vågar och tar er tid att skriva engagerat och underhållande. Och tackar för att ni låter mig ta plats i kommentatorsfältet med ett sådant här egocentrerat inlägg.

    Jag hoppas att Olah/Ola h fortsätter att kommentera, men gärna under annat namn.

    Gott nytt tennisår!

    PS. Jag kommer att försöka slänga in detta inlägg lite då och då om jag märker att Olah inte har läst denna kommentar eller väljer att strunta i den.

Kommentera

