Kloka ord av en stor entusiast

Fokus har legat på lagsport i den uppmärksammade granskning av föräldrahets inom barn- och ungdomsidrotten, som SVT Sport gjorde i veckan. Problemet finns förstås också i de individuella idrotterna,

DN ägnar idag ett helt uppslag åt en annan problematik inom barnidrotten, barns och ungdomars alltför tidiga uppbrott från den föreningsdrivna idrotten. Den stora draken belyser ett mycket intressant tennisprojekt.

Magnus Gustafssons succébetonade idé ”Små lirare”, som håller på att erövra Tennissverige, har bl a syftet att skapa ett livslångt tennisintresse hos barnen. DN var med, då ”Gusten” gjorde nedslag i Stockholm. Den alltid lika kloke och sprudlande entusiastiske Göteborgaren uttrycker sig bl a så här i Nils Palmgrens reportage:

– Det viktigaste tycker jag är att de när de är sju, åtta, nio, tio år ska vara de absolut roligaste åren så att de ska känna att tennisen är som en livsstil. I stället för att tennisen är ett måste som jag går på.

– Jag tycker man kör alldeles för hårt i tidig ålder. Det är fruktansvärt mycket specifik träning där tränarna bestämmer och där de inte har på sig barnens glasögon. Det blir en hets och en stress och jag förstår inte att det inte blir mer debatt om det.

– Man kör så det ryker när man är väldigt ung, med privattränare och fystränare och kör sitt eget race och vid en viss ålder är man så trött på tennis så man vill inte titta på en tennisracket

– Det är en självklarhet tycker jag att man ska hålla på med många idrotter i den här åldern. Jag tror att man för att utvecklas som idrottsindivid, och för att du ska tycka det är roligt en längre tid, behöver nya utmaningar. Och framför allt utvecklar det fysiken.

Jag är övertygad om, att de allra flesta klubbstyrelser i Sverige håller med ”Gusten”. Problemet är bara att se till, att intentionerna blir genomförda.

Kommentera

